Meditatie voor beginners

Mediteren is in. En niet alleen bij mensen met een hang naar oosterse mystiek. Tegenwoordig is de link met gezondheid even belangrijk als de zoektocht naar wijsheid. Meditatie wordt daarom ook wel omschreven als mentale conditietraining. Je hoeft geen boeddhistische monnik te zijn om de positieve effecten te ervaren, een twintigtal minuten per dag volstaan.

Bij meditatie berust alles op bewuste ontspanning, rusten in het innerlijke, je zelfkennis verhogen en het stopzetten van de mallemolen van het denken. Bij aandachtsmeditatie, de bekendste meditatievorm, focus je op een object, een gedachte, je ademhaling of je zintuiglijke waarneming waarbij enkel het nu telt. Vermoeiende herinneringen en pijnlijke overwegingen worden losgelaten en je geest ontspant zich.

Is meditatie een goede remedie tegen stress? Steeds meer psychologen en onderzoekers denken van wel. Uit een groot onderzoek bleek onlangs nog dat na vijf dagen van twintig minuten mediteren per dag de stress vermindert en de aandacht verbetert. Deze effecten zijn ook zichtbaar in ons lichaam zelf. We brengen de concentratie van stresshormonen naar beneden, de bloeddruk en hartslag worden lager en de nachtrust verbetert. Uit een onderzoek van de Yale universiteit in 2005 blijkt dat mensen die mediteren meer hersencellen krijgen in de centra waarmee we de aandacht sturen. Deze helpen je dan om de infostress, de dagelijkse stortvloed van nuttige en overbodige informatie, en versnippering te verwerken. Meditatie helpt je om geen speelbal meer te zijn van alle prikkels.

Meditatie is natuurlijk geen wondermiddel, maar kan je wel goed helpen om de balans in het leven te houden. Na verloop van tijd merk je dat je minder snel in stress schiet en dat je de spanning en frustratie sneller kan loslaten. Je neemt het leven meer zoals het komt...

Bron: Campagne 'Gas terugnemen geeft zuurstof aan je leven' van de Christelijke Mutualiteit

Doelgroep

Deze reeks is nuttig en geschikt voor iedereen die:

  • Onder begeleiding vertrouwd wil raken met de technieken van meditatie. Na de cursus zal je in staat zijn om zelfstandig te mediteren en verder te oefenen.
  • Een overzicht wil krijgen van de diverse technieken en stromingen zodat je kan proeven welke stroming bij jou persoonlijk het beste aansluit en welke stroming of discipline in de toekomst mogelijke interessant voor je zou kunnen zijn.
  • Wil leren gemakkelijk en diep te ontspannen. Veel meditatieoefeningen brengen een ontspanning mee die velen niet vaak meegemaakt hebben.
  • Wil leren stress te herkennen, te verminderen en te beantwoorden. D.m.v. meditatie wordt in het lichaam een ontspanningsrespons, welke precies het tegenovergestelde van een stressreactie is, in gang gezet. Dit leert ons niet alleen stress te verminderen als we gestressed zijn, maar ook stress te herkennen en aan te pakken.
  • Wil leren gemakkelijk in het nu volledig aanwezig te zijn. Onze relaties verbeteren, ervaringen worden dieper, prestaties nemen toe als we werkelijk kunnen luisteren en leren te spreken uit onze directe ervaring.
  • Zijn gezondheid wil verbeteren en genezing wil bespoedigen. Talloze wetenschappelijk onderzoeken tonen aan dat meditatie onze gezondheid bijzonder goed en effectief kan ondersteunen.
  • Zijn focus en concentratie capaciteiten wil trainen. Als we ons lichaam en geest beter leren begrijpen, zijn we in staat om zelf onze geest te controleren.
  • Leren zijn creatieve vermogens optimaal te benutten. Alleen als we aanwezig zijn, open staan voor alle mogelijkheden en niet gehinderd worden door onnodige gedachten en conditionering uit het verleden kunnen we onze ware creativiteit tot uitdrukking laten komen.
  • Optimaler wil presteren en functioneren. Steeds meer topsporters, politici en executives komen erachter: het maakt niet uit wat je doet, je boekt betere resultaten als je mediteert.
  • 'Slechte' gewoontes wil afleren. Meditatie helpt je meer bewust van jezelf, je acties en je gewoonten te worden. Je wordt vitaler, gezonder en helderder qua geest waardoor je steeds minder de behoefte krijgt om door bijvoorbeeld slecht of te veel te eten, te roken of andere acties te ondernemen die deze staat verstoren.
  • Mentaal wil groeien. We vergroten onze mentale kracht d.m.v. het trainen van oplettendheid en aandacht. Helder denken leidt tot betere beslissingen, meer creativiteit en minder verspilling van energie.
  • Betere beheersing van je gevoelens en emoties leidt tot een verbetering van de sociale relaties.
  • Zich spiritueel wil ontwikkelen. Meditatie is al duizenden jaren het meest aanbevolen instrument voor een iedere die een hogere staat van bewustzijn wilt ontwikkelen en spiritueel wilt groeien.

Coach

Annelies Van Loon

Tijdstip

De volgende reeks van 7 lessen (om de 2 weken les) start op

  • woensdag 06-09-2017 (geen les tijdens de Herfstvakantie)

telkens van

  • 19.00 uur tot 20.00 uur

De data van alle lessen vind je in de kalender. 

Ruimte

Zolder

Praktisch

Draag

  • losse, gemakkelijke kleding

Tarief

Voor deze reeks: € 70

Inschrijving

Inschrijven kan je

  • via e-mail naar Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.
  • via telefoon op 0474 87 42 42

Je inschrijving is definitief na betaling van het volledige bedrag op onze rekening BE081 3630 3934 1624 met vermelding van je naam en de activiteit.